Kuinka myydä ja markkinoida koronan muuttamassa maailmassa?

Kuluvan vuoden aikana korona on mullistanut maailmaa täysin ennennäkemättömällä tavalla. Lähes koko maailman pysähtyessä yritykset ovat joutuneet ottamaan käyttöön täysin uudenlaisia toimintatapoja selviytyäkseen yllättävästä tilanteesta. Kuluva vuosi on muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä merkittävästi, ja yritysten on täytynyt reagoida siihen hyvin nopeasti. Monilla yrityksillä on vaikeaa ja monelle pandemia on ollut henkilökohtainen tragedia, eikä sitä saa vähätellä. Muutoksessa piilee aina myös mahdollisuus. Kuinka koronan muuttamassa maailmassa kannattaa myydä ja markkinoida?

Koronan seurauksena digitaalisuuden rooli myynnissä ja markkinoinnissa on korostunut todella suureen rooliin. Lähes kaikki yhteydenpito tapahtuu verkossa. Ole siis näkyvillä siellä, missä asiakkaasi ovat. Digimarkkinointi on myös suhteessa edullista, mikä on hyvä muistaa, kun markkinointi helposti on ensimmäinen asia, josta yrityksen kuluissa leikataan.

Siirrä myynti verkkoon

Ihmiset ovat siirtyneet tekemään ostoksia verkkoon. Muuttuneen ostokäyttäytymisen seurauksena verkossaoloajat ja verkko-ostaminen ovat lisääntyneet, ja kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan verkosta myös tuotteita, joiden kohdalla ennen suosittiin liikkeestä ostamista. Myös verkon maailmanlaajuisuus tuo uusia kohderyhmiä ostopotentiaaliin. Verkkokauppojen hyödyntäminen on lisääntynyt merkittävästi vuoden aikana, ja myös vanhempi väestö suosii verkossa ostamista selvävti aiempaa enemmän. On fakta, että menestyäkseen yrityksen tulee operoida aktiivisesti verkossa.

Ajattele uudelleen ja markkinoi uudella tavalla

Koronan leviämisen seurauksena monien yritysten palveluita on ollut mahdotonta hyödyntää, sillä suuri osa esimerkiksi tapahtumista on jouduttu siirtämään seuraavaan vuoteen. Tällaisessa tilanteessa yrityksen markkinointi on saatettu keskeyttää kokonaan. Ajattele palvelukonseptisi uudelleen, käännä ylösalaisin, mieti uudesta kulmasta. Mitä voi toteuttaa ja myydä verkossa?
Markkinointia ei tule laittaa tauolle, vaan markkinoinnin muodot vain muuttuvat ja kohdentuvat. Kasvata brändin tunnettuutta, huolehdi hakukoneoptimoinnista, kirjoita blogeja ja hanki backlinkkejä. Saat uusia asiakasryhmiä, löydyt paremmin verkosta ja mikä parasta, olet nousun tullessa valmis kasvuun. Muutoksessa mukana pysyminen vaatii myös omien toimintatapojen tarkastelua ja muutoksia. Nyt onkin hyvä hetki arvioida tarvitseeko jotkin markkinoinnin välineet, kuten CRM-järjestelmät, markkinoinnin automaatio tai verkkosivut kehitystä tai voitaisiinko jossakin markkinoinnin prosesseissa ottaa käyttöön uudenlaisia toimintatapoja, jotka tukevat liiketoimintaa.

Get more content

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Sign up for our Newsletter